onsdag 6 februari 2019

Uppsägningar på Bolagsverket

Jag sov oroligt i natt. Troligtvis på grund av oro inför den kommande informationen från generaldirektören. Det var fortsatt kallt, minus 14 men känns som minus 20 typ, på morgonen. Men när solen gick upp sken den från en klarblå himmel. Härligt!

Vad fick vi höra då? Jo att 40 personer varslas om uppsägning. 40 personer! Det är ju jättemånga. När de presenterade vilka avdelningar som drabbas var inte min avdelning med. Jag väntade andlöst på att de skulle byta bild i Powerpoint presentationen och att min avdelning skulle var med. Men nej. Det var "bara" de tre avdelningar de presenterade på bilden som påverkas. En sten föll från mitt bröst och jag kände mig väldigt lättad. Sen kände jag mig skuldmedveten för det är ju jättesynd om de som blir uppsagda. Dubbel känsla.

Pressmedelandet:

Bolagsverket i Sundsvall har idag efter förhandlingar med de fackliga parterna varslat 40 medarbetare om uppsägning på grund av ekonomisk arbetsbrist. Anledningen är ett ansträngt ekonomiskt läge där kostnads­besparingar är nödvändiga för att säkra finansieringen framåt och nå en ekonomi i balans. Neddragningen av personal omfattar främst funktioner inom stöd och utveckling, handläggande arbetsuppgifter berörs inte.

– Det är ett mycket tungt beslut att behöva säga upp duktiga medarbetare, och vi kommer att göra allt vi kan för att de som sägs upp får det stöd de behöver, bl.a. genom Trygghetsstiftelsen, säger Bolagsverkets generaldirektör Annika Stenberg.


– Vi behöver ställa om och vidta åtgärder för att klara vårt uppdrag och säkra Bolagsverkets finansiering framåt. Att göra besparingar är helt nödvändigt för att nå vårt mål om en ekonomi i balans och det kommer att göra oss bättre rustade för framtiden, fortsätter Annika Stenberg.


Bolagsverkets intäkter sjunker bland annat beroende på en snabb ökning av digital ingivning, gjorda investeringar och uteblivna anslag för större investeringar, att beslut om avgiftsjusteringar dröjt, minskade ärendevolymer på vissa ärenden där intäkter genereras och minskad försäljning.


– Det är väldigt positivt att företagarna och våra kunder i allt högre utsträckning väljer den digitala vägen, men det innebär också lägre intäkter för oss som är avgiftsfinansierade. Vårt sparade myndighetskapital ska heller inte användas till löpande driftskostnader, utan det ska användas för att göra nödvändiga investeringar i utveckling och digitalisering som gynnar företagen och effektiviserar verksamheten, fortsätter Annika Stenberg.


– Sedan 2017 har vi arbetat väldigt aktivt med Bolagsverkets ekonomi och gjort flera insatser för att minska våra kostnader och öka våra intäkter, men vi kan konstatera att det inte räcker – vår ekonomi går inte ihop på några års sikt och det måste vi hantera.


– Målet är att neddragningen inte ska påverka företagarna eller våra andra kunder. Vi har en pressad situation just nu, men arbetar målmedvetet för att vi ska kunna fortsätta att ha en effektiv verksamhet med nöjda kunder och att vara en attraktiv arbetsplats, avslutar Annika Stenberg.

Sammanfattning

Bolagsverket är en avgiftsfinansierad myndighet som registrerar företag och tillgängliggör företagsinformation som skapar ett värde för hela samhället.
  • Bolagsverket finns i Sundsvall och har idag cirka 590 anställda.
  • Varslet om 40 anställda omfattar främst funktioner inom stöd och utveckling, t.ex. HR, kommunikation, intern service, verksamhetsutveckling och projektkontor.
  • Varslet rör inte handläggande arbetsuppgifter (exempelvis registrering av företag och föreningar, ändringar i företag, hantering av årsredovisningar med mera).
  • Uppsägningar kommer tidigast att ske i mitten av mars efter fortsatta förhandlingar med de fackliga parterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar